Prilagođavajući se zahtjevima kupaca željnih malo brže pasare, meštri iz Manikele su predstavili čvrst i elegantan poludeplasmanski guc s mogućnošću ugradnje pente ili unutrašnjeg motora – kako već kome odgovara

Časopis Otvoreno More - Broj 125

piše Gordan JELAVIĆ
snimke Božo VUKIČEVIĆ

Htio bih vidjeti i drugu stranu otoka, zavapio je brodograditelju Bobiju Pavloviću jedan od vlasnika Betine 490, zadovoljan brodom, ali ne i brzinom. Kako doznajemo, slično razmišlja i velik broj od 120 vlasnika navedene pasare koji su proteklih pet godina na razne načine pokušavali izvući koji čvor više od broda namijenjenog laganoj plovidbi u radijusu nekoliko milja. Razni pokušaji dopingiranja pasare dodavanjem platforme, rasporedom težina ili jačim motorom nisu se pokazali previše učinkoviti, a ni jeftini. Tako je nastala ideja o brzoj višenamjenskoj brodici s mogućnošću ugradnje unutrašnjeg i vanbrodskog motora. Razvoj je trajao gotovo tri godine, a tko zna kad bi ugledao svjetlo dana da nesretne trošarine nisu smanjile pritisak na proizvodnju pa je Pavloviću ostalo malo više slobodnog vremena za dovršavanje projekta.

 

Test na dizalici

Betina 500 je tako stigla do Vranjica, malog mjesta s niskom rivom uz cestu, idealnom za porinuća kamionskom dizalicom. Takve situacije dobro dođu za pregled podvodnog dijela broda pa smo odmah uočili nizak gaz, ravno dno, plitku kobilicu i proširenje na vodenoj liniji ala Calafurija. Uz širinu od 1,95 metara odmah se moglo zaključiti kako će ta platforma osigurati stabilnost kao kod većeg broda, čak i pri većim brzinama. Zbog oble guc krme, vanbrodski motor je na nosaču u obliku slova U, izliven od plastike i pričvršćen s pet vijaka M10. Inače su uobičajene konstrukcije od inoksa, ali splitski brodograditelji su odlučili napraviti originalno i dugotrajnije rješenje, uz to, otpornije i na vibracije.

Dizajn broda prati dosadašnju filozofiju Manikele, puno gavuna, polukružna krmena klupa i masivnost primjetna u svakom detalju. Ono što najviše oduševljava jesu radne površine. Betina 500 je, naime, 20 centimetara šira od Betine 490, tako da je brod u svakom pogledu komforniji. Velika pramčana površina prilično je ravna i može nositi dragocjene ribolovne alate, ali i dvoje nautičkih turista željnih sunčanja. Na pramac se može čvrsto ugaziti, pa i doskočiti bez većih problema, jer je učvršćen dvama poprečnim ojačanjima. Do velikog pramčanog spremnika u koji bi se čovjek mogao i skloniti od nevere, može se doći preko gornje portele dimenzija 50x60 centimetara ili kroz metar širok otvor s prednje strane. Kanali za odvod kiše i okapnice su po cijelom brodu dobro postavljeni osim iznad toga poklopca, ali i taj su dio brodograditelji obećali prekriti.

Ribolovna klupa

Središnjim dijelom kokpita dominira klupa široka 25 centimetara, dvama vijcima pričvršćena za bokove. Oni, doduše, osiguravaju čvrstoću, ali i kompliciraju svaku brzu intervenciju rastavljanja u slučaju potrebe za slobodnim prostorom. Površina klupe je prekrivena protukliznom podlogom, baš kao i svaki dio tlocrtne površine broda.

Polukružna krmena klupa je najzanimljiviji dio broda, jer će na njoj vlasnik i njegovi suputnici provoditi najviše vremena. Na njoj ima mjesta za četvero ljudi, položaj je udoban za upravljanje pentom kao i za udičarenje. Ispod poklopca sjedala, izlivenog iz jednog dijela i pričvršćenog vijcima, tri su velika spremnika za rezervoar, bateriju, konope, bokobrane, ribolovni alat i slične predmete. Svaki poklopac ima svoju bravicu s ključem, a zanimljiv detalj su nosači izrađeni od plastike, umjesto od inoksa ili aluminija. Klupa natkriva površinu spremnika tako da služi i kao okapnica.

Betonski balast

Pod nogama su nam bile dvije pajole od smreke, postavljene iznad otvora za ugradnju unutarnjeg motora. Ispod njih je izliveno 40 kilograma betona za balast budući da je brod namijenjen i za stabilni motor. U tom slučaju će na istom mjestu biti kutija motora, a u verziji s upravljačkom konzolom, umjesto pajola tu se postavlja njezino plastično podnožje. Konzola vrijedna dvije tisuće kuna, namijenjena je uglavnom za veće vanbrodske motore dok će se manjim pentama upravljati ručno.

Plovidba s Hondom snage 20 konja bila je vrlo jednostavna, iako je ručica grebala o rub broda. Naime, nosač motora je postavljen prenisko, pa bi ga trebalo malo podignuti ili postaviti motor s najdužom mogućom nogom. Iako nam se učinilo da će propela Honde izlaziti iznad površine, to se u nijednom trenutku nije dogodilo. Razlog je u već opisanom dobro dizajniranom trupu koji se u okretima pokazao vrlo stabilnim.

OSOBNA KARTA
Dužina 5,00 m
Širina 1,95 m
Gaz 0,40 m
Težina 450 kg
Nosivost 5 osoba
Motor (maks.) 30 KS
Proizvođač Manikela, Split

Brz i okretan

Na okret ručice gasa brod hitro reagira i podignutog pramca grabi more. S lakoćom za desetak sekundi dostiže deset čvorova. Na toj brzini se može ploviti s malo više od pola gasa. S punim gasom malo sporije ubrzava do 13 čvorova, a u plovidbi niz val dostigli smo maksimalnih 14 čvorova. S jednim putnikom na pramcu nagib se smanjio i preglednost je bila malo bolja, a konačna brzina se smanjila za jedan čvor. Ono što najviše oduševljava je stabilnost, jer pri punom okretu, rekli bi u mjestu, brzina ne pada ispod 10 čvorova. Platforma od trupa nije dopustila gotovo nikakvo naginjanje, pa je spomenuta propela čitavo vrijeme bila tamo gdje treba biti – ispod površine.

Verzija s kabinom

Pokušali smo u plovidbi punom brzinom isprovocirati naginjanje skačući s jedne na drugu stranu broda, ali nismo postigli značajan efekt. Težina od 450 kilograma pokazala se dovoljno tvrdim orahom i u srazu s malim valovima na koje smo nailazili. Jednostavno, Betina 500 u punom smislu riječi - leži na moru. Hondinih 20 konja je ćud pokazalo i u plovidbi krmom, jer smo postigli brzinu veću od pet čvorova, koliko većina klasičnih pasara ide pramcem...

Unatoč traženju granica izdržljivosti broda, kokpit je ostao potpuno suh. Nakon jednosatne plovidbe oko vranjičkog poluotoka stekli smo dojam kako bi se trup bez problema mogao nositi i s dvostruko jačim motorom, iako je predviđen za maksimalnih 30 konja. U opciji s unutrašnjim dizelašem vjerojatno će i podizanje pramca biti manje, pa će i užitak samostalne plovidbe biti veći. Brodograditelji već crtaju i verziju s kabinom za proljetne sajmove kad će i šira publika moći isprobati mogućnosti nove uzdanice hrvatske male brodogradnje.